כמה זמן לוקח פענוח CT בישראל?

תוכן עניינים

כמה זמן לוקח פענוח CT בישראל

פענוח בדיקת סיטי יכול לארוך בין כמה דקות לכמה שעות, בהתאם למורכבות המקרה ולעומס העבודה של הרדיולוג והמרפאה. אולם במערכת הבריאות הציבורית העמוסה הדבר אורך לעיתים גם שבועיים ויותר. הפתרון: ביצוע פענוח בדיקת סיטי פרטית אצל אנשי מקצוע מובילים בתוך כמה שעות עד יום. כל מה שרציתם לדעת על כמה זמן לוקח פענוח CT.

פענוח CT

תהליך הסריקה בפועל לבדיקת סיטי הוא מהיר יחסית, ונמשך בדרך כלל בין כמה דקות לחצי שעה, בהתאם למורכבות הסריקה ולאזור המצולם. המטופל שוכב על שולחן אשר נע דרך סורק הסיטי, שמצלם תמונות רנטגן מרובות מזוויות שונות סביב הגוף. לאחר השלמת הסריקה, התמונות מעובדות באופן ממוחשב כדי ליצור חתך תלת-ממדי של העצמות, כלי הדם והרקמות הרכות.

אם יש צורך בשימוש בחומר ניגודי כדי לשפר את התצלומים המתקבלים, החומר יילקח בהזרקה או בשתייה לפני הסריקה (3-2 ליטרים בהדרגה, כשעה-שעתיים לפני הבדיקה). בדרך כלל הנבדק מתבקש לחכות כחצי שעה לאחר הבדיקה כדי להבטיח שאין תופעות לוואי (תגובה אלרגית לחומר הניגוד).

לאחר שצילומי הסריקות מוכנים נעשה תהליך הפענוח. שלב זה יכול להימשך בין כמה דקות לכמה שעות. מספר גורמים משפיעים על הזמן הנדרש לפענוח:

מורכבות המקרה: אם הסריקה היא שגרתית והממצאים פשוטים, רדיולוג יכול לפענח את התמונות בתוך דקות ספורות. אם, לעומת זאת, הסריקה כוללת מצבים מורכבים – כגון גידולים, שברים או זיהומים – הפענוח יכול להימשך זמן רב יותר, ולדרוש ניתוח מפורט והצלבה עם ההיסטוריה הרפואית של הנבדק. ואם בממוצע בבדיקת סיטי מתקבלים כ-130 צילומים, הרי במקרים מורכבים ייתכנו גם עד 1,000 צילומים.

מומחיות הרדיולוג: הניסיון וההתמחות של הרדיולוג משחקים תפקיד משמעותי במהירות הפענוח של הבדיקות. רדיולוג ותיק המתמחה בתחום מסוים יהיה מסוגל לפענח את הסריקות מהר ומדויק יותר מאשר עמית פחות מנוסה.

נפח העבודה: מחלקות הרדיולוגיה מבצעות לעתים סריקות מרובות מדי יום. אם הרדיולוג מוצף בבדיקות, יידרש לו זמן רב יותר לפענח כל סריקה.

בדיקות נוספות או מעקבים: לפעמים הרדיולוג צריך להתייעץ עם מומחים נוספים או שימליץ ​​על בדיקות נוספות כדי לאשר ממצאים –  מה שעלול להאריך את משך הזמן הנדרש לפענוח התוצאות.

לאחר השלמת הפענוח הרופא הרדיולוג מכין דוח שנשלח לרופא המפנה לבדיקה (רופא המשפחה או רופא מומחה), והלה ידון בממצאים עם המטופל. במקרים דחופים תוצאות ראשוניות עשויות להיות מוכנות בתוך שעה עד כמה שעות, בעוד שדוחות מקיפים יותר עשויים להימשך יום-יומיים.

פענוח בדיקות סיטי אצל המומחים

כאמור, בדיקות סיטי שוטפות שנעשות בקופות החולים, במרפאות או בבתי חולים עלולות לדרוש זמן פענוח ממושך בגלל עומס על המערכת, או לעיתים גם בגלל היעדר ניסיון מספק של הרדיולוג. לעיתים התשובות מגיעות רק לאחר שבועיים ויותר. זמן התגובה הזה בעייתי במיוחד כשמדובר במקרי חירום או במקרים של דאגת המטופל ממצבו הבריאותי ורצונו לקבל תשובות מהירות ככל האפשר, הן כדי להסיר דאגה מליבו או כדי להבטיח טיפול נדרש מהיר – מה שלא תמיד מתאפשר במערכת הבריאות הציבורית.

השילוב של מהירות פענוח הבדיקות ומיומנות הפענוח שלהן על ידי איש מקצוע בעל ניסיון מקבל מענה במרפאות פרטיות מתמחות. כך תוכלו לקבל גם חוות דעת שנייה במקרה של בדיקות קיימות כדי לוודא שלא חל שיבוש בבדיקה או בפענוח.

פרופ' חן הופמן – יו"ר החברה לנוירורדיולוגיה בישראל בעבר ורופא מומחה ומנהל של היחידה הנוירורדיולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר ומרכז ההדמיה הנוירופדיאטרית והדמיית העובר – מציע במרפאתו בתל אביב פענוח סריקות סיטי וחוות דעת שנייה בתוך 24 שעות.

אם גם אתם רוצים להבטיח בדיקת סיטי ופענוח מהיר שלה בידיים הטובות ביותר של רופא מומחה בעל ניסיון עשיר – התקשרו 077-7298724, 077-7298723

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.
זקוקים לייעוץ, חוות דעת או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: