האם סיטי ראש מסוכן?

תוכן עניינים

CT head

בדיקת CT ראש מחויבת במקרים שונים, ודאי במצבי חירום של פגיעה בראש, אבל רבים שואלים את עצמם עד כמה התועלת שבה גוברת על הנזק שהיא עלולה לגרום. התשובה: בדיקת הסיטי אינה מסוכנת כאשר משתמשים בה כראוי ונבדקים על ידי רדיולוג מיומן. היתרונות של אבחון מדויק ובזמן עולים על הסיכונים הקלים מחשיפה לקרינה. קבלו את התשובות לכל השאלות המטרידות לגבי האם סיטי ראש מסוכן.

במקרים של פגיעת ראש, שבץ, גידולים או דימום מוחי נעשה שימוש בסריקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) ראש ככלי אבחון רב עוצמה המשתמש בקרני רנטגן כדי ליצור תמונות מפורטות של המוח והגולגולת. בעוד שסריקות סיטי ראש מספקות מידע רב ערך, יש חששות לגבי סיכונים פוטנציאליים הכרוכים בבדיקה זו, ובמיוחד בנוגע לחשיפה לקרינה.

היתרונות של סיטי ראש

לפני שנדבר על הסיכונים שכלולים בבדיקה, נזכיר תחילה בקצרה מדוע בדיקת הסיטי נחשבת לבדיקה בעלת יתרונות רבים שיכולה להציל חיים:

  • בדיקה מהירה ולא פולשנית: משמשת לזיהוי בעיות במהירות במצבי חירום כמו טראומה או שבץ.
  • בדיקה מפורטת: מספקת תמונות ברורות של עצמות ורקמות רכות.
  • בדיקה בעלת זמינות נרחבת: ניתן לבצעה ברוב בתי החולים ומרכזי האבחון.

החשיפה לקרינה

סריקות סיטי משתמשות בקרינה מייננת, אשר נקשרה לעלייה קלה בסיכון לפתח סרטן במהלך החיים. רמת החשיפה לקרינה במהלך בדיקת סיטי ראש בודדת נחשבת נמוכה יחסית, אך היא גבוהה מזו שיש בצילום רנטגן רגיל. מינון הקרינה בסיטי ראש הוא כ-2-1 מיליזיוורט (mSv) – שווה ערך לקרינת הרקע שאליה נחשפים באופן טבעי במשך 8 חודשים.

מחקרים רבים קבעו כי בעוד שכל חשיפה לקרינה טומנת בחובה סיכון מסוים, היתרונות המיידיים של סריקת סיטי ראש עולים לרוב על הסיכונים הפוטנציאליים לטווח ארוך, במיוחד במצבי חירום שבהם חיוני אבחון מהיר ("Computed Tomography and Radiation Exposure", New England Journal of Medicine Review 358(8), 2007; Chun-Feng et al., "CT Scans and Cancer Risks: a Systematic Review and Dose-response Meta-analysis", BMC Cancer 22, 2022).

הסיכון לסרטן בבדיקת סיטי ראש

הסיכון הנפוץ ביותר של סריקות סיטי הוא האפשרות של סיכון מוגבר לסרטן. על פי המכללה האמריקאית לרדיולוגיה, הסיכון לפתח סרטן מבדיקת סיטי בודדת הוא קטן מאוד, במיוחד אצל מבוגרים. אצל ילדים, לעומת זאת, הרגישים יותר לקרינה, הסיכון מעט גבוה יותר. זו הסיבה שרופאים שוקלים בקפידה את הצורך בהדמיה במקרים של ילדים ומשתמשים במינון הקרינה הנמוך ביותר האפשרי.

סיכונים פוטנציאליים אחרים

מלבד חשיפה לקרינה, ישנם מעט סיכונים הקשורים לסריקות סיטי ראש. ההליך עצמו אינו פולשני וללא כאבים, אם כי הוא עשוי לדרוש שימוש בצבע ניגוד כדי לשפר את בהירות התמונה. במקרים נדירים נבדקים יכולים לחוות תגובות אלרגיות לצבע, אך אלו בדרך כלל קלות וניתנות לניהול.

הבנת ההכרח הרפואי שבהזמנת צילומי סיטי ראש

רופאים אינם מזמינים סריקות סיטי אלא אם כן הדבר הכרחי. במקרים של טראומה בראש, תסמיני שבץ או בעיות נוירולוגיות בלתי מוסברות, בדיקת סיטי ראש יכולה לספק מידע קריטי שמציל חיים או מונע נזק לטווח ארוך. אנשי מקצוע רפואיים מאומנים לשקול את התועלת מול הסיכונים של חשיפה לקרינה, ומבטיחים שהבדיקה תתבצע רק כאשר אמורה להיות לה השפעה משמעותית על הטיפול ("ACR Manual on Contrast Media", ACR Committee on Drugs and Contrast Media, 2024, https://www.acr.org/-/media/ACR/Files/Clinical-Resources/Contrast_Media.pdf)

בדיקת סיטי אצל המומחים

פרופ' חן הופמן – רופא מומחה ביחידה הנוירורדיולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר ומרכז ההדמיה הנוירופדיאטרית והדמיית העובר, יו"ר החברה לנוירורדיולוגיה בישראל – מציע במרפאתו בתל אביב חוות דעת שנייה ופענוח סריקות סיטי מדויק בתוך 24 שעות לצורך אבחון מוקדם. אם גם אתם זקוקים לפענוח תוצאות קיימות, או לקביעת בדיקה פרטית – התקשרו 077-7298724, 077-7298723

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.
זקוקים לייעוץ, חוות דעת או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: