מיהו “רדיולוג” ומתי נצטרך לפנות אליו?

תוכן עניינים

מיהו “רדיולוג” ומתי נצטרך לפנות אליו

מה עושה רדיולוג?

רדיולוגים מפרשים תמונות רפואיות כדי לזהות חריגות, פציעות או מחלות בגוף. לאחר השלמת לימודי רפואה, הם מתמחים במשך תקופה ארוכה ברדיולוגיה – ענף הרפואה שעוסק באמצעי דימות רפואיים. האבחון על ידי הרדיולוג נעשה באמצעות בדיקה טכנית של האזור הנבדק, העברת הצילומים למערכת ממוחשבת, ולאחר מכן פענוח הממצאים בהתאם לתלונות המטופל. ממצאים אלה יוברו לידי הרופא המטפל להמשך מעקב, בירור או טיפול המשכי.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של רדיולוגים:

  • רדיולוגים אבחוניים: זה הסוג הנפוץ ביותר של רדיולוגים. הם מתמחים באבחון מחלות על ידי בדיקת צילומי רנטגן, MRI, סריקות CT וטכניקות הדמיה אחרות. תפקידם לאתר בעיות כגון שברים, זיהומים ועד לסרטן ומצבם של איברים פנימיים.
  • רדיולוגים התערבותיים: בנוסף לאבחון מצבים, רדיולוגים התערבותיים מבצעים פרוצדורות זעיר-פולשניות תוך התבססות על ההדמיה. הליכים אלה יכולים לכלול הצבת סטנטים, ניקוז מורסות או ביצוע ביופסיות.
  • רדיולוגים אונקולוגיים לטיפול קרינה: מומחים אלה משתמשים בהקרנה לצורך טיפול בסרטן ובמחלות אחרות. הם משתפים פעולה באופן הדוק עם אונקולוגים כדי לפתח ולבצע תוכניות טיפול המכוונות לגידולים.

חשיבותו של הרדיולוג

מומחיותם של הרדיולוגים מבטיחה אבחונים מדויקים, ותורמת משמעותית הן לטיפול האקוטי והן לטיפול ארוך טווח. היות שכל טעות בבדיקה ובפענוח עלולה להיות הרת אסון (למשל, אי זיהוי גידול סרטני) – הרי שההבדל בין אבחון מוקדם וטיפול מהיר לבין היעדר אבחון ותגובה מתאימה יכול להיות ההבדל שבין חיים למוות. מצד שני, גם אבחון שגוי של בעיה שאיננה קיימת עלול להוביל לטיפולים מיותרים, ולעיתים בעלי תופעות לוואי.

מתי כדאי לפנות לרדיולוג?

בעוד שרדיולוגים בדרך כלל אינם עובדים ישירות עם מטופלים, הם חיוניים כאשר נדרשות בדיקות הדמיה. התייעצות עם רדיולוג נדרשת במקרים שונים, בדרך כלל לאחר הפניה של הרופא המטפל או רופא מומחה.

  • פציעה או טראומה: אם אתם סובלים מפציעה כמו שבר, טראומה בראש או דימום פנימי – הרופא שלכם עשוי להזמין צילומי רנטגן או בדיקת CT, שאותם יפענח הרדיולוג.
  • חשד למחלה: במצבים כמו סרטן, מחלות לב או בעיות במערכת העיכול רדיולוגים משתמשים בכלי הדמיה כמו MRI או סריקות CT כדי לזהות חריגות באיברי הגוף וברקמותיו.
  • כאב כרוני: כאב מתמשך שלא ניתן להסבירו באמצעות בדיקה גופנית דורש הדמיה כדי לגלות את הסיבות לכאב – אלה יכולים להיות בעיות מפרקים, פריצת דיסק או בעיות מבניות אחרות.
  • בדיקה טרום ניתוח או לאחר ניתוח: לפני הניתוח רדיולוג יבצע הדמיה כדי להנחות את המנתח בסוג הבעיה ובמיקומה המדויק. לאחר הניתוח הרדיולוג יבדוק את מידת הצלחתו.
  • חוות דעת שנייה: אם אתם רוצים להיות שקטים כי האבחון שקיבלתם מדויק – חוות דעת שנייה של רדיולוג מומחה חיונית. במקרה זה הרדיולוג יפענח את בדיקות ההדמיה שכבר ביצעתם, ובמידת הצורך יבצע בדיקה נוספת.

בדיקות רדיולוגיה אצל המומחים

פרופ' חן הופמן – יו"ר החברה לנוירורדיולוגיה בישראל, רופא מומחה ביחידה הנוירורדיולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר ומרכז ההדמיה הנוירופדיאטרית והדמיית העובר – מציע במרפאתו בתל אביב פענוח וביצוע בדיקות MRI (MRI מוח/ראש, MRI ברך, MRI עמוד שדרה, MRI לילדים,MRI  עוברי, MRI בטן) ו-CT (CT ראש ומוח, CT חזה וריאות, CT לב [צנתור וירטואלי], CT בטן), בתוך 24 שעות לצורך אבחון מוקדם או חוות דעת שנייה.

אם גם אתם רוצים להבטיח כי הבדיקה הרדיולוגית שלכם מבוצעת בידיים הטובות ביותר והפענוח המקצועי נעשה על ידי רופא מומחה בעל ניסיון עשיר – התקשרו לטל: 077-7298724, 077-7298723

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב.
זקוקים לייעוץ, חוות דעת או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: