בדיקת CT: כך תפענחו את תוצאות הבדיקה

תוכן עניינים

רדיולוגיה פולשנית

בדיקת CT נקראת גם בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת. זוהי בדיקת הדמיה לא פולשנית ונטולת כאב. הבדיקה מבוצעת בבתי חולים, קליניקות רפואיות ומכוני רנטגן באמצעות מכשור מתקדם העושה שימוש בקרינה של קרני רנטגן. בדיקת CT מספקת תמונות דו-ממדיות ותלת-ממדיות של האיברים שנסרקו. התמונות מתקבלות באיכות גבוהה ובחתכים ממספר זוויות שונות בהתאם לצורך. הבדיקה המתקדמת הזו מאפשרת בחינה מקיפה ומדויקת של איברים בפנים הגוף כמו הריאות, המוח, איברי הבטן, הלב וכלי הדם, עצמות, רקמות רכות, ואיברים נוספים.

פענוח של בדיקת CT צריך להתבצע באופן נכון ומדויק על ידי רדיולוג מומחה ומנוסה. הרדיולוג יפענח את תוצאות הבדיקה ויעניק חוות דעת שנייה וחשובה, לאחריה ניתן להתקדם לטיפול הדרוש והמתאים ביותר עבור מצבו של כל מטופל. במאמר זה נדבר על איך מפענחים בדיקת CT ומתי ניתן לצפות לתוצאות לאחר ביצוע הבדיקה.

כיצד מתבצעת בדיקת CT?

בדיקת CT אורכת בין כמה דקות לחצי שעה, ואינה כרוכה בכאב או אי נוחות. תופעות לוואי לאחר הבדיקה הן יחסית נדירות וברוב המקרים ניתן לחזור לפעילות סדירה מיד לאחר תום הבדיקה. במהלך בדיקת CT המטופל נכנס לחדר הבדיקה לאחר שהסיר מעליו בגדים, תכשיטים וחפצי מתכת שעלולים להפריע לצילום ולפענוח הבדיקה. בכל צילום יש לחשוף את האיבר המצולם לשם פענוח מדויק. לאחר שהנבדק מוכן הוא מוכנס בשכיבה לתוך מכשיר ה-CT, המדמה מעין צינור ארוך ורחב. המכשיר עושה שימוש בקרני רנטגן ומצלם את האיברים השונים בגוף, בהתאם למיקום הדרוש.

קיימים סוגים של בדיקות CT המצריכים הכנה מוקדמת נוספת כמו קבלת חומר ניגוד, בשתייה או בהזרקה לווריד. חומר הניגוד מבליט את ממצאי הבדיקה, משפר את האיכות שלה ומסייע לרדיולוג המומחה לבצע את האבחנה הנכונה ביותר. במקרים נדירים יעלה הצורך בהרדמה או בטשטוש לביצוע בדיקת CT, בעיקר בקרב ילדים קטנים או אנשים שאינם מסוגלים להימנע מתזוזה במשך מספר דקות. לרוב הבדיקה מתבצעת ללא צורך בהרדמה, אורכת זמן קצר ומעניקה תמונות איכותיות ומדויקות.

מתי ניתן לצפות לתוצאות ופענוח של בדיקת CT?

תמונות ההדמיה מופקות באופן מידי לאחר הצילום ומועברות ישירות לרופא רדיולוג מומחה לשם פענוח תוצאות הבדיקה וביצוע אבחון מדויק על סמך הממצאים. דיסק עם צילומי הבדיקה מופק כבר במקום, זמן קצר לאחר הבדיקה. את הפענוח הסופי של תוצאות בדיקת ה-CT ניתן לקבל בתום כשבועיים, לאחר שהרדיולוג המומחה בדק את התוצאות וביצע אבחון מקצועי. לאחר קבלת האבחון חשוב לחזור אל הרופא/ה המטפל/ת על מנת לשוחח אתו/ה על התוצאות שהתקבלו ועל הטיפול הדרוש.

איך מפענחים בדיקת CT?

רדיולוג מומחה מבצע פענוח בדיקות CT וכמו כן גם מעניק חוות דעת שנייה וחשובה על תוצאות קיימות. חשוב להשאיר את פענוח הבדיקה שלכם בידי מומחה מקצועי ומנוסה בתחום, אשר יכול להעניק לכם את האבחון הנכון והמדויק ביותר. בדיקת CT משמשת למטרת אבחון והערכה של מצבים שונים. המשך הטיפול תלוי בסיבות לביצוע הבדיקה ובתוצאות שהתקבלו ממנה. בכדי שתקבלו את הטיפול הנכון והמתאים ביותר עבורכם, חשוב שרדיולוג מומחה יפענח עבורכם את תוצאות בדיקת ה-CT ויבצע אבחון מקצועי. כך תוכלו להיות בטוחים שאתם בידיים טובות ופענוח הבדיקה שלכם מבוצע באופן נכון ומדויק.

אולי יעניין אותך גם:

פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר
פרופ' חן הופמן, נוירורדיולוג בכיר

מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה ואחראי על הדמיית מוח בילדים ועוברים בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. מדריך ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב
זקוקים לבדיקה, ייעוץ או פענוח מהיר של MRI או CT? צרו קשר.

צרו קשר
לפרטים ושאלות נוספות: